zondag 18 november 2012

Expo #2 PLANK - KapOw

Vandaag zal ik het hebben over een andere soort beauty, namelijk de beauty van kunst. Voorbije woensdag was ik aanwezig op de feestelijke opening van Expo #2 PLANK van KapOw in de zaal van de Gentse Graffiti Jeugddienst. Wat een prachtig initiatief en samenwerking.


Ik was er vroeg bij, dus had ik alle tijd en ruimte voor mezelf om rustig en aandachtig alle kunstwerken te bekijken. Wat was ik aangenaam verrast.
Enkel het basismateriaal, een gebroken of versleten skateboard, was bij iedere kunstenaar hetzelfde vertrekpunt. Ieder werk op zich was uniek in stijl, concept, afwerking en techniek. De ene beschilderde de plank in zijn eigen stijl en techniek, een ander bewerkte het basismateriaal met authentieke houttechnieken. Recyclage werd zo tot een heel ander en hoger niveau gelift. Chapeau!

Kijk snel eens mee naar enkele foto's van de planken.

 



 











Ik heb er niet aan gedacht om de namen van de kunstenaars ook erbij te trekken, dus som ik ze hier snel eventjes op:
- A Squid Called Sebastian
- Anastasia Dumarey
- Bende Mongolen
- Beto Prieto
- Bridelance
- Britt Raes
- Dawn
- Diamand
- Dries Warlop
- Ed Templeton
- Eerwaarde Gilles
- Ff0000
- Gil Guerra
- Hard
- Hermini Verstraeten
- Jezus van Nazareth
- Julie De Kezel
- Kenor Martinez
- Maïté Van Keirsbilck
- Mathilde van Gheluwe
- Michèle Vanparys
- Michélé De Feudis
- Monk
- Mr. Mong
- Mr. X
- Nathan Van den Bossche
- Nick Vandersyppe
- Nesh
- OZON!
- Pieter Bostoen
- Pieterjan Boone
- Resto
- Robbert Oosterhof
- Strook
- Sam Scarpulla
- Tim Van Troys
- Topo
- Valentine Gallardo
- Virginia Ramirez
- Windwaait.be – Uppercuts.be
- Zosen Bandido

In het echt zal je veel meer detail en verfijning waarnemen. Jammergenoeg gaat deze wat verloren door de foto's. Ik raad dan ook sterk aan om zelf een kijkje te gaan nemen en deze pareltjes zelf te bewonderen.

Gunnar Vinckier maakte volgend filmpje:

Hopelijk ben je nu nieuwsgierig en ga je zelf een kijkje nemen. Het is een unieke expo die echt de moeite waard is. Persoonlijk vind ik het concept, maar ook het uitgewerkte resultaat of eindproduct meer dan fantastisch. Big thumbs up dus ook voor Mistah Matt.

De tentoonstelling loopt nu in de Graffiti Jeugdienst, Dampoortstraat 84 te Gent,