donderdag 4 oktober 2012

DIY: oorbellen-met-een-haakje tentoonstellen

Ik ben zo gek op mijn "juwelen carrousel", zo noem ik die toch. Hoe zo een voorwerp echt heet, weet ik niet echt. "Juwelententoonsteller" of "juwelenhanger"? Geen idee eigenlijk, ik zal er in deze post steeds naar verwijzen als "carrousel".

Voor de foto heb ik het meeste eraf genomen, zodat de "carrousel" zelf beter zichtbaar is.

De bedoeling is om er je meest gedragen juwelen aan te hangen zodat je er 's ochtends een makkelijk overzicht hebt. Maar wat is die onhandig. Wekelijks verliest die zijn evenwicht, en valt alles in de grond. Meestal neemt die op zijn weg naar de grond nog enkele andere zaken mee, die toevallig in de buurt stonden. Wat tijd zou moeten besparen, werkt dus eerder omgekeerd. Na het zoveelste ongelukje, besloot ik dat er een einde moest aan komen. De "carrousel" zou voor eens en altijd verdwijnen. Maar wat dan met mijn juwelen? In doosjes vind ik het niet overzichtelijk, en waar moeten die doosjes dan heen? Die kunnen onmogelijk allemaal op 1 plaats staan en tegelijkertijd mooi en overzichtelijk ogen. 

Al nadenkend en rondkijkend viel mijn oog op mijn mooie plantjes, eerlijk gezegd, eerder op hun mooie bloempotjes. Een bloempot leek me het ideale medium om mijn oorbellen-met-een-haakje tentoon te stellen.

Relatief groot eigen gewicht, vergeleken met de carrousel, laag bij de grond, dun randje, zwart&strak. De perfecte oplossing! 


Ik heb dan maar al de oorbellen op het randje van de bloempot gehangen en de armbanden en juwelen voorlopig terug aan de "carrousel" terug opgehangen, tot ik daar een betere oplossing heb voor gevonden dan een simpel doosje. In de bloempot zelf zou ik ook vanalles kunnen steken, maar voorlopig laat ik die leeg, tot ik iets gevonden heb dat daar het best in past. Ik vrees dat als ik er vaak moet zijn, en moet grabbelen naar hetgeen erin zit, de oorbellen er binnen de kortste keren ervan gaan vallen.

De "carrousel" op zich vind ik anderzijds wel erg mooi. Je kan er alles aan hangen en zo dag in dag uit genieten van je parels van juweeltjes. Alleen jammer dat die zo instabiel is als die zwaar beladen is. Misschien moet ik wel een elegante oplossing zoeken om een gewicht ter hoogte van de pootjes/basis te steken. 


Voorlopig stel ik het als volgt: Everyday armbandjes en kettingen op de "carrousel", oorbellen-met-haakje rond de bloempot. Oorbellen-met-stekkers hebben voorlopig ook nog geen stekje, maar die liggen in mijn everyday make-up bakje, draag ik achteraf gezien toch het vaakst. 

De "carrousel" komt trouwens van de Casa en heeft 6,99euro gekost. De bloempot van de Action en kostte rond de 3,5euro. Ik denk dat dit trucje met eender welke bloempot lukt, zolang het randje dun is en de oorbellen-met-haakje er makkelijk rond kunnen.

Eigenlijk lukt dit met eender welk vaas, glas of potachtig voorwerp, zolang het randje maar smal genoeg is en jij het mooi vindt ogen of passen in je interieur.


edit:
Mijn allerliefste mama, de wijsneus, heeft eigenlijk nog een beter idee. Na deze post gelezen te hebben, maakte ze de opmerking dat die zwarte bloempot ook maar lomp is. Ze stelde voor om een mooier, eleganter vaasje ofzo te gebruiken. Of iets dat op zich al mooi is. En gelijk heeft ze. Haar kristallen vaas en kommetje doen perfect dienst om mijn oorbellen-met-haakje en oorbellen-met-stekker op te bergen. Ik zou er spontaan niet voor kiezen, maar vind deze wel enigzins passen in dit interieur.



Dankjewel lieve mama voor de slimme (en mooie) tip en sorry dat je je vaasje en kommetje eventjes zal moeten missen.

Kristallen vaasje en kommetje kan je waarschijnlijk vinden bij de oma, op zolder, bij de kringloopwinkel of rommelmarkt.



Aan een nachtlampje lukt het eigenlijk ook perfect, al vraag ik me af of dit achteraf gezien wel een goed idee is. Het ziet er misschien wel een beetje raar uit. Ik denk dat ik toch maar terugga naar mijn zwarte bloempot.


Hebben jullie tips voor het stockeren van oorbellen-met-stekkers? 
Hoe stockeren jullie je juwelen?